Tuesday, September 1, 2009

"Berubah kepada Islam untuk Membendung Virus"

Satu artikel yang agak menarik daripada majalah Solusi, walaupun tidak dinafikan sebenarnya kesemua topik dan artikel dlm majalah ni semua best..

Selain daripada topik hangat sekarang H1N1, wabak yang disentuh dalam artikel ini sebenarnya wabak dari segi lain.. Lain?

"Jom kita renung sejenak wabak yang menular dalam kalangan masyarakat kita sejak sekian lama tetapi tidak pernah diterjemahkan dengan statistik jangkitan dan kematian. Wabak yang dimaksudkan ialah dosa riba."

"Kita kurang pasti berapa ramai telah dijangkiti dan berapa ramai pula telah meninggal dunia bersama dosa riba. Malangnya kita tiada satu sistem penggera yang memberi amaran sekiranya seorang Muslim melanggan instrumen kewangan yang terdapat unsur riba. Selain daripa pengharaman riba dan hukumnya (rujuk surah Al-Baqarah: ayat 275,278 dan 279), riba adalah dalam kategori yang amat besar dosanya."

.............."Seperti Berzina dengan Ibu Bapa Sendiri"....................Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud: "Riba mempunyai 73 pintu, riba yang paling ringan (dosanya) seperti seorang lelaki berzina dengan ibunya.............." riwayat Ibn Majah, 2/764; Al-Hakim, 2/37)..

Ya Allah Ya Tuhanku... Jauhilah aku, suamiku, kaum keluargaku serta sahabat handaiku serta umat muslimin seluruhnya daripada dosa riba ini...amin Ya Allah..


0 comments:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Ford Cars. Powered by Blogger