Sunday, August 23, 2009

Selamat Berpuasa, serta mari menyimpan wang


Puasa itu untuk-Ku

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah, sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, "Allah s.w.t berfirman: 'semua amal anak Adam untuk dirinya kecuali puasa. Sesungguhnya puasa itu untuk-Ku dan Aku yang akan membalasnya" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Puasa Itu Latihan Menguruskan Nafsu..


Ya Allah, Maha Suci Tuhan...rupa-rupanya Tuhan bagi kita peluang untuk mendidik diri agar jangan keterlaluan dalam bermacam hal di dunia ini. Aku juga mudah terikut sangat dengan nafsu, lagi-lagi wanita/perempuan yang mempunyai 90% nafsu, yg inginkan macam2 benda.. nak hand bag lah, nak kasutlah,baju pulak asyik macam takde dah nak pakai je.., kalau pegi jalan2 window shopping tu, rasa TAK AKAN tak menyopping. Betul tak kaum2 seangkatan? Memang sebenarnya memudaratkan mualamat ummah.. mana tak, asyik nak bagi kaya 'orang' je.. diri sendiri bila nak kaya? Itulah kalau ikutkan sangat nafsu, memang binasa.

If anyone ever read series of book from the famous Dato' Dr. Rusly Abdullah (Chef Li), memang betul kata2nya; kita orang Melayu adalah bangsa yang meng'kaya'kan bangsa2 lain.. sampai bila kita akan jadi orang seperti itu?

Langkah paling mudah dan simple adalah mulakan paksa diri untuk menyimpan. Bila cash tak banyak di tangan, kita akan kurang berbelanja yang bukan2 mengikut nafsu kita. Simpanan di Takaful memberikan manfaat segera yang anda tidak pernah jangkakan di kala ditimpa musibah. Nauzubillah..

0 comments:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Ford Cars. Powered by Blogger